En väg till frihet
Waldorfpedagogiska verksamheter i Sverige följer nationella läroplaner och andra styrdokument. Till detta kommer att de också följer det som i dagligt tal ofta kallas för waldorfkursplanen. Den nya versionen av den waldorfpedagogiska kursplanen har fortsatt titeln En väg till frihet och ersätter den tidigare En väg till frihet (Waldorfskolefederationen, 2007).
En väg till frihet är framtagen i samarbete mellan Riksföreningen Waldorfförskolornas Samråd, Svenska Waldorfskolefederationen, Föreningen Sveriges Waldorfpedagogiska Fritidshem och Waldorflärarhögskolan med syftet att tydliggöra de för waldorfpedagogiken karaktäristiska momenten i de olika verksamheterna.
Det finns en uttalad intention i skollagstiftningen att pedagogisk mångfald ska finnas i Sverige. I arbetet inför friskolereformen 1992 var den intentionen en stark drivfjäder. Inom waldorfpedagogiken finns en omfattande erfarenhet av praktisk verksamhet som pedagogiskt alternativ, och den tillämpades långt innan friskolereformen genomfördes. Man har från Utbildningsdepartementets sida visat förtroende för det arbetet bl.a. genom att ge Waldorflärarhögskolan offentlig finansiering för att utbilda förskollärare och lärare till waldorfpedagogiska verksamheter. Parallellt med denna gynnsamma utveckling har skolpolitiken, sen det fria skolvalet infördes, gått mot en tilltagande likriktning och centralstyrning av de svenska skolorna. Det är en situation som skapat en del problem som ännu inte har blivit helt lösta. Waldorfförskolor och waldorfskolor befinner sig i den paradoxala situationen att staten givit dem uppdraget att utgöra ett pedagogiskt alternativ, samtidigt som myndigheterna ställer långtgående krav på att ett visst innehåll genomförs i en viss ordning och vid bestämda tidpunkter.
En väg till frihet är ett komplement till bindande styrdokument och vänder sig med konkreta förslag och riktlinjer till verksamma pedagoger, förskolechefer, föreståndare och rektorer som på olika sätt inom sina verksamheter ansvarar för att bedriva waldorfpedagogik. De verksamheter som är medlemmar i Riksföreningen Waldorfförskolornas Samråd eller Waldorfskolefederationen förbinder sig genom sitt medlemskap till att utforma pedagogiken enligt innehållet i En väg till frihet.