Foto: Jessica Thorell.

Afrikas geografi, åk 7

Ladda ner planering

Årskurs: 7
Ämnen: Geografi, historia
Periodlängd: 2 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist

planering

Dag 1 – Vår förförståelse om kontinenten. Gå igenom våra förutfattade meningar. Post-it på tavlan. “Vad tänker vi på när vi hör ordet Afrika”. Tre ord var på tavlan! Genomgång av kontinentens läge, klimat, historik, kultur osv. Rita kontinenten! 

Dag 2 - Kortfrågor på gårdagens genomgång. Genomgång av Nord,-Syd, -Central, - Öst och Västafrika.Varför indelningen kan göras. Både geografiskt, kulturellt och historiskt. Berätta om Nordafrika, Sahara, nomadkulturen, närheten till Europa, islams betydelse.

Dag 3 – Västafrika! Mandinka-kulturen, De stora jordbrukssamhällen, De stora rikena Benin, Mali och Songhai. Staden Timbuktu! Kort om slavhandeln bl.a. via Kap Verde-öarna och dagens Gambia.

Dag 4 - Kortfrågor om Västafrika, rita klart och skriv. 

Dag 5 - Östafrika. Stora skillnader i klimat och förutsättningar. Både ekonomiska framgångar och stor fattigdom. Afrikas horn. Stora kulturer bl.a. Etiopien kristna inslag. Folkmordet i Rwanda. 

Dag 6 - Kortfrågor om Östafrika. Genomgång av Centralafrika, exempel på Thadsjön, hur torka och förändringar i livsförutsättningar leder till konflikter. Miljöutmaningar. Folkmordet i Kongofristaten under Leopold II. 

Dag 7 - Kortfrågor om Centralafrika. Genomgång av Södra Afrika. Fokus på Sydafrika natur och kultur. Apartheid. Sveriges inblandning. Lyssna på P1 dokumentär!

Dag 8 - Kortfrågor Södra Afrika. Öva namngeograf. Seterra.se.

Dag 9 - Namngeografiprov.

Dag 10 - Göra klart sitt häfte! Lämna in.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Geografi

  • Afrika geografiskt och historisk, både före och efter portugisernas intåg på 1500-talet.

  • Språk, historia, naturresurser, kultur, klimat och befolkning.

  • Olika afrikanska kulturers musik, sånger etc.

Historia

  • Kolonialismens konsekvenser för ursprungsbefolkningen, och jämförelser mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700-talet, till exempel i Afrika, Amerika och Asien. Folkmordet i Rwanda, Leopolds II folkmord i Belgiska Kongo.

övningsmoment

  • Resonemang kring orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Kring hur klimat och materiella förutsättningar påverkar samhällsbyggen och religion. 

  • Resonera ur olika perspektiv. Synliggöra fördomar och förutfattade meningar. Hur skildringen av en kontinent påverkar vår uppfattning. 

  • Öva namngeografi och geografiska begrepp.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Geografi

Eleven har grundläggande kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen.

Eleven har grundläggande kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Eleven kan resonera om olika ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor och redogör då för enkla och till viss del underbyggda förslag på lösningar där några konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.

Historia

Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om folkmord, Belgiska Kongo och Rwanda och Aparthaid i Sydafrika. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i.