Rytmisk del

image1 kopia.jpeg

Den rytmiska delen öppnar det pedagogiska rummet. Allt sedan waldorfskolan startades har den s.k. rytmiska delen lyfts fram som en av grundstenarna inom waldorfpedagogiken. I en tid då allt fler elever känner ett allt större motstånd inför fysisk aktivitet är det extra viktigt att skolan kan erbjuda ett dagligt rytmiskt inslag i undervisningen.

Varje morgon efter det att läraren tagit sina elever i hand och klassen tillsammans läst morgonversen får eleverna ägna en stund åt någon form av rytmiskt övande. Det kan bestå av sång och musik, rytmer genom klappar och stampar, bollekar och balansövningar, drama- och tillitsövningar, språklekar och recitation eller massage och meditation.

Genom det rytmiska övas tillit och samspel och det eleverna skapar tillsammans ger värme och gemenskap. Den rytmiska delen öppnar upp det pedagogiska rummet och de olika övningarna tränar elevernas arbetsminne och stärker deras vilja och initiativkraft. Kropp, minne och rörelse samverkar och skapar nya vägar till kunskapande.

Anna Ljungkvist