Morgonperioden - waldorfskolans hjärta

Att planera morgonperioden så att den innehåller många varierande delar är helt avgörande för elevernas kunskapsinhämtning. Under morgonens första lektionspass bör eleverna få lyssna, samtala, iaktta och sinnligt uppleva samt få bearbeta stoffet muntligt, skriftligt och konstnärligt. Arbetsprocessen som läraren varje dag planerar in i sina lektioner blir i eleverna till en lärandeprocess som leder till kunskap.


HÄLSA OCH ATT LÄSA MORGONVERS

Varje morgon börjar med att läraren hälsar på elever, först individuellt och sedan gemensamt. Detta skapar en direkt kontakt mellan lärare och elev och även eleverna emellan. I och med hälsningen bjuder man in alla elever i det gemensamma sammanhanget där de alla ska känna sig välkomna och sedda. Hälsningen avslutas med en gemensam morgonvers som visar att nu börjar skoldagen, nu är det tid för lärande!

RYTMISK DEL

När alla välkomnats till skoldagen genom hälsningen följer den rytmiska delen som kan innehålla sång, instrumentspel, recitation, lekar eller övningar. I den rytmiska delen arbetar alla tillsammans och eleverna blir på ett tydligt sätt delar av en större helhet där man måste lyssna till varandra. Den rytmiska delen stärker rutiner, vilja att tränga igenom och att träna arbetsminnet även för de äldre eleverna. Det kan vara enkelt att finna ut sånger och ramsor för de allra yngsta, men även gymnasieeleverna behöver detta moment under morgonperioden för att träna viljan och stärka arbetsminnet genom dagligt återkommande rutiner. Många barn och ungdomar rör sig dessutom alldeles för lite.

ÅTERBERÄTTANDE

I återberättandet tar man upp det man gjort i ämnet under gårdagen. Kunskapsstoffet har då fått vila i eleverna under natten. Den nya kunskapen har bearbetats både medvetet och omedvetet sedan dagen innan. Kanske har eleverna själva diskuterat något från undervisningen, berättat hemma eller haft en uppgift att svara på frågor eller fördjupa sig. Efter återberättandet är klassen samlad och har en gemensam kontext som läraren kan bygga vidare på i sin fortsatta berättelse och genomgång. Återberättande kan se ut på många sätt. Olika lekfulla redovisningsformer aktiverar eleverna både kroppsligt, känslomässigt och intellektuellt.

NYTT STOFF

När man återberättat det som man gått igenom dagen innan är det dags för nytt stoff. Detta kan vara i olika form; ibland berättar läraren, ibland är det ett försök eller experiment som visas och ibland är det en genomgång, till exempel i matematik. Konstnärligt arbete. Det eleverna bearbetat sedan dagen innan, som har fått verka i dem under natten och ytterligare fördjupats genom återberättelsen, ska sedan uttryckas i bild och text. I waldorfskolan sker kunskapsbearbetningen på många sätt för att så många förmågor som möjligt ska få övas och för att eleverna ska få tillfälle att redovisa sina kunskaper på flera olika sätt. Den konstnärliga bearbetningen av varje ämne kan vara mycket olika och är förutom en del i lärandeprocessen även en del av skrivandet. Många elever behöver gå in i det konstnärliga innan de kan uttrycka sig skriftligt.

SKRIVA

Skrivandet är den sista delen i arbetsprocessens olika delar under morgonperioden. Det är viktigt att det i lärarens planering och för eleverna framgår att alla tidigare delar är en väg till skrivandet där eleverna fått bearbeta kunskapen på olika sätt.

SAMMANFATTNING FRAMÅTBLICK

Morgonperioden avslutas med att man sammanfattar det man har gjort, går igenom det eleverna arbetat med och ser hur de ligger till och sedan blickar fram emot nästa dag. Man kan också be eleverna fundera över något till återberättelsen dagen efter. Som lärare kan man också tänka på att olika elever lär sig och övar förmågor på olika sätt och att man har tillfälle att iaktta detta under morgonperiodens varierande delar. En elev kan ha svårigheter i det muntliga men ha lätt i det skriftliga eller tvärt om. Som lärare och elev kan detta vara viktigt att bli medveten om så att man kan fokusera på att öva de förmågor som eleven har svårast med när man ska utvecklas i ett ämne.

Anna Ljungkvist