Resor och utflykter

Vägen till kunskap går genom sinnena. Varje dag får eleverna i waldorfskolan göra nya erfarenheter, uppleva världen runt sig, samarbeta med sina klasskamrater, experimentera och självständigt pröva och ompröva sina kunskaper och färdigheter. Klassrumsundervisningen är ett rum för lärande, skolgården och närområdet runt skolan ett annat. Att förflytta en del av undervisningen utanför klassrummet öppnar för nya vägar till lärande och socialisering. I detta avseende har waldorfpedagogiken alltid legat i framkant. I den fria leken får eleverna verka och interagera i den nära miljön kring skolan.


IMG_4901.jpg

resor i närområdet

I fjärde klass står svensk forntidshistoria och geografi på schemat. Övernattning i en stenåldersby eller fornborg, matlagning i kokgrop och vandring i landskap formade av inlandsisen är exempel på spännande utflyktsaktiviteter. Genom en vandring eller cykeltur tidigt en morgon i den egna staden får eleverna uppleva sin stad på ett helt nytt sätt. I samband med botanikperioden i årskurs 5 är det dags för en vandring med övernattning i tält. I klass 5 samarbetar många waldorfskolor och genomför gemensamma skololympiader. I årskurs 6 är en geologiskt intressant plats ett givet utflyktsmål. I Stockholmsområdet finns t.ex. Utö som en pärla i skärgården.

IMG_6048.jpg

de första utflykterna

Redan från i årskurs 1 gör eleverna utflykter i närområdet. De följer naturstigar och besöker en äng, park eller en skog och får uppleva och studera hur naturen förändras i samklang med årstiderna. När barnen blir äldre blir utflykterna längre och resmålen mer avlägsna. I årskurs 3 får klasserna besöka en bondgård, skörda grödor och kanske t.o.m. klippa får. Utflykterna kan också ta dem till en kvarn eller in i jordens inre i t.ex. Falu koppargruva eller Sala silvergruva. Det gemensamma byggprojektet i årskurs 3 öppnar möjlighet för eleverna att flytta sig från den invanda skolmiljön. Kanske är det ett hönshus hemma hos en förälder som behöver byggas, en lövhydda i en park, eller ett vindskydd i skogen, som efter att det är färdigbyggt prövas i det som blir klassens första gemensamma övernattning.

IMG_5347.jpg

Resorna och undervisningen

I högstadiet är det värdefullt för eleverna om skolresorna bygger på något slags samarbetsprojekt med andra skolor. Att däremot låta klasser åka till t.ex. Liseberg eller Gröna Lund för att ha kul med sina klasskamrater har aldrig varit ett mål för waldorfskolornas resande. Resandet bygger på helt andra pedagogiska bevekelsegrunder. Det är t.ex. viktigt att högstadieelever får ge sig i väg på en resa och bidra med något, en konsert eller en extra föreställning av åttans teateruppsättning eller att resa till en lantgård och ta del av det dagliga arbetet där. Positiva upplevelser i naturen är grunden för att eleverna skall se ekologiska samband och engagera sig för miljöfrågorna. Det är i människans storhet och möjlighet att skapa en ny och bättre värld som tyngdpunkten i undervisningen ligger.

På gymnasiet är resorna direkt kopplade till undervisningen. I årskurs 10 innebär det praktiskt fältmätning, i klass 11 en botanikresa och i årskurs 12 någon form av arkitekturresa. Den pedagogiska nyttan med en skolresa går inte att överskatta. Klassen stärks som grupp och många elever får möjlighet att visa upp nya kunskaper och förmågor i en annan miljö än klassrummet.

Anna Ljungkvist och Erik Halldén