Drama och månadsfester

Det rytmiska förhållningssättet genomsyrar hela waldorfpedagogiken, både i det stora och det lilla. Vi finner det i den rytmiska delen under morgonperioden och vi finner det årstidernas skiftningar. När ett lov eller en högtid står för dörren firas detta med en månadsfest. Detta kan ta sig uttryck i ett spel som belyser högtiden, ett körstycke eller eurytmi till en för årstiden passande dikt. Dessa stunder skänker ett skimmer åt skolan och får såväl elev som medarbetare att lysa upp.

Skördetidens Mikaelifirande är för många en av årets stora höjdpunkter. Ljusets seger över mörkret. Månadsfesterna är också en mötesplats, ett tillfälle för eleverna att träffa varandra och få en inblick i vad de olika klasserna arbetat med.

11412223_10153021982779353_3934316684040815940_n.jpg

IMG_7281.jpg

Drama i waldorfskolan

Från första skoldagen får eleverna i waldorfskolan möjlighet att på olika vis gestalta kunskapsinnehållet konstnärligt. Drama är ett återkommande inslag, där lekar och enkla improvisationer i de lägre årskurserna växer till genomarbetade teaterproduktioner med ljud, ljus, scenografi, dräkt och mask i de högre årskurserna.

Några återkommande inslag är enkla dockteaterfabler samt dramatisering av legenden om den helige Franciskus i åk 2, den medeltida berättelsen om St. Göran och draken i åk 3-4, nordiska gudasagan i åk 4 och Odyssén i åk 5. Många språklärare använder sig också av dramatiseringar av verser och sånger i sin undervisning.

Ett av de viktigaste inslagen i waldorfskolans årskurs 8 är ett teaterprojekt där eleverna får arbeta med allt det som krävs för att sätta upp en pjäs. Det första steget är att välja pjäs och här brukar fokus ligga på dramatik av Shakespeare och Molière. Genom dessa teaterklassiker ges eleverna möjlighet att sätta på sig en utstuderad teaterkostym och gå in i en rollkaraktär som står långt ifrån dem själva. Sista året i gymnasiet är det dags för ett nytt stort teaterprojekt. Nu ligger fokus på modernare dramatik, där det finns utrymme för eleverna att gestalta sin plats i världen och framtiden. Att ro iland en stor teaterproduktion skapar en ny känsla av sammanhållning och gemenskap i klassen.

Anna Ljungkvist och Erik Halldén