Efterkrigstiden och historisk översikt, åk 9
Årskurs: 9
Ämnen: Historia
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist
Dagsplanering
Dag 1 - Historiska källor. Hur använder man historiska källor. Vad ska man tänka på när man hämtar information från en källa? Historiska begrepp. Översikt över perioden. Tidsepoker.
Dag 2 - Introduktion efterkrigstiden.
Dag 3 - USA och Västeuropa under efterkrigstiden. Kol och stålunionen. EU. Ekonomiska problem i den rika världen.
Dag 4 - Sverige under efterkrigstiden.
Dag 5 - Det kalla krigets tid. Koreakriget, Cubakrisen, Vietnamkriget.
Dag 6 - Kommunismen i Kina. Kulturrevolutionen. Mao.
Dag 7. - Israel och arabstaterna. Det nya landet Israel. Kampen om Palestina.
Dag 8 - Kampen om oljan i Mellanöstern. Kriget mellan Iran och Irak Kuwait. Kommunismens fall, kalla krigets slut. Gorbatjov. Östeuropa blir fritt. Berlinmuren faller.
Dag 9 - Krig i Jugoslavien.
Dag 10 - 9/11. Kriget mot terrorismen. Den arabiska våren. Nya konflikter!
Dag 11 - Introduktion. Göra en tidslinje! Forntiden. När människan var Nomad, när människan blev bofast, städer kring floder.
Dag 12 - Antiken. Romerska riket. Arbeta med tidslinjen.
Dag 13 - Vikingatid. Nya tiden, upptäckarnas tid. Arbeta med tidslinjen.
Dag 14 - Upplysningen, franska revolutionen, industrisamhället växer fram. Arbeta med tidslinjen.
Dag 15 - Sverige genom seklen - översiktligt. Arbeta med tidslinjen.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Kalla krigets konflikter, Sovjetunionens sönderfall och nya maktförhållanden i världen.
FN, nordiskt samarbete och framväxten av Europeiska unionen (EU).
Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa.
Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska sammanhang.
Några historiska begrepp, till exempel antiken, mellankrigstiden, efterkrigstiden och kalla kriget samt olika syn på deras betydelser.
övningsmoment
Öva historisk kronologi genom att göra en tidslinje. Öva historiska begrepp. Läsa faktatext och skriva sammanfattande texter.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr 11
Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet. Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra välutvecklade och väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Redovisning i periodhäfte text, eget forskande. Tidslinje.
Samtal och diskussioner.
Skriftligt prov.