Formteckning, åk 2
Årskurs: 2
Ämnen: Bild, matematik, svenska
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Johan Almsén
planering
Formteckningarna ritas av läraren på svarta tavlan. Eleverna övar först på griffeltavla, och ritar därefter in i periodhäfte. En form per dag. Läraren ritar den vänstra delen av formen och eleverna gör formen “hel” i sina arbetsböcker. De får samtala om spegling och symmetrilinjer.
Måndagslektionerna under perioden kommer att genomföras utomhus. Då utför eleverna formerna fysiskt, i tre varianter: 1) Läraren går en form som blir spegelvänd, eleverna följer efter på ett led. 2) Läraren står framför eleverna, eleverna följer lärarens rörelser men gör dem spegelvänt. 3) Eleverna står på två led mittemot varandra, läraren ordnar det ena ledet till en form och det andra ledet härmar genom spegelvändning.
Berättelsestunden i slutet av morgonperioden tar upp folksagorna, där även återberättandet ingår.
Den rytmiska delen först på morgonen tar upp rim, ramsor och sånger.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Bild:
Formteckning, symmetriövningar med rundade och kantiga former som speglas i en mittaxel. Sedan liknande övningar med vågrät spegling. Formförvandlingar.
Matematik:
I ämnet formteckning övas hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas. Mönstren beskrivs genom att använda jämförelseord och lägesord och i bilder söks regelbundenheter, förhållanden och relationer. Symmetribegreppet används i formteckning. Under utflykter iakttas symmetri i naturen. Symmetri i klassrummets inredning och bilder. Innan konstruktion på papper av t.ex. spegelsymmetri görs övningar gående på golvet.
Svenska:
Längre folksagor med invecklad handling och berättelser i berättelser samt naturberättelser. Texter i form av rim, ramsor, och sånger. Att lyssna och återberätta, reflektera och samtala utifrån samarbetsövningar, lekar, rörelser och lärarens berättande.
övningsmoment
Eleverna redovisar sitt arbete i periodhäften. De övar att spegla formerna. Övar sig i att se samband och mönster och resonera kring detta. Övar sig i handstil och formsäkerhet.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Eleven kan använda grundläggande geometriska begrepp och vanliga lägesord för att beskriva geometriska objekts egenskaper, läge och inbördes relationer. Eleven kan även avbilda och, utifrån instruktioner, konstruera enkla geometriska objekt.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Bedömning görs utifrån om de har lyckats spegla formerna. Hur de resonerar och samtalar om spegling och symmetri. Deras förmåga att se en och göra en symmetrilinje och återkommande mönsteråtergivning.