Bilder: Anna Ljungkvist.

Människokunskap, åk 7

Ladda ner planering

Årskurs: 7
Ämnen: Biologi
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Ellica Mattsson

planering

Dag 1: Introduktion, värderings och skrivövning kring, normer, värderingar, kropp som styr vår bild av en tonåring.  Skriva texter om sig själv, sin kroppsuppfattning och sina förväntningar och drömmar för framtiden utifrån kroppens möjligheter. Avsluta texten med tre saker du är tacksam över som kroppen hjälper dig med.

Dag 2: Hjärtat. Hjärtats uppbyggnad med de två förmaken och två kamrarna. Hjärtats rytm, hur förmaken först drar ihop sig sedan kamrarna. Klaffarnas uppbyggnad och funktion. Rita hjärtat, med sina kamrar!

Dag 3: Puls och hjärttoner. Vad är det? Ta arbetspuls, ta vilopuls. Varför ökar pulsen vid träning?

Dag 4: Lilla och stora kretsloppet. Rita det lilla och stora kretsloppet.

Dag 5: Eleverna går det lilla och det stora kretsloppet i rummet.  Alla kroppens kärl, vener, artärer, kapillärer. Blodtryck.

Dag 5 - 6: Blodet. Vad består blodet av? Röda blodkroppar, vita blodkroppar och blodplättar. Översiktligt deras olika funktioner. Sjukdomar i samband med hjärta och blod.

Dag 6:  Andningen och lungorna. Luftstrupen, bronker, bronkioler, alveoler. Vad händer i alveolerna? Rita lungorna. Gasutbytet, om de röda blodkropparna som bär syre och koldioxid. Utbytet i alveolerna och i alla våra levande celler som behöver syre.

Dag 7-8: Matsmältningen- hur -vi kemiskt och mekaniskt bryter ned föda för att vi ska kunna ta upp den som näringsämnen. Alla matsmältningens stationer: munnen, tänderna saliven. Matstrupen. Magsäcken. Tunntarmen, gallan och bukspottskörteln. Tjocktarmen. Rita matsmältningen.

Dag 9: Njurar och urinrör.

Dag 10: Gruppövning kring de centrala begrepp vi lärt. Lägg ihop begrepp, motivera varför du valde dem, varför de hör ihop. Se om du kan para ihop alla begreppen med något. Muntliga redovisningar.

Dag 11: könsorganen, kvinnan.

Dag 12: prov

Dag 13: Kvinnans könsorgan. Menstruationscykeln.

Dag 14: Mannens könsorgan. Spermieproduktion.

Dag 15 - 16: Pubertet, sexuell lust, fortplantning,

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Blodomlopp och andningen, matsmältningen.

  • Kroppens organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan.

  • Människans fortplantning och fosterutveckling, organ och organutveckling. Kunskapen bearbetas konstnärligt genom t.ex. teckning, målning och modellering.

  • Samtal kring sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer och kärlek.

  • Olika värderingsövningar kring sex- och samliv och hur synen på sexualitet skiljer sig mellan olika kulturer och i olika tider.

  • Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas.

övningsmoment

  • Pulsövningar.

  • Öva lilla och stora kretsloppet i rummet.

  • Konstnärliga övningar, rita organen.

  • Samtal om kroppens betydelse, hälsa, välbefinnande, lust och olust.

  • Texter om identitet och drömmar.

  • Muntlig framställning.

  • Ge respons.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Kunskapskrav för betyget A:

Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.

Eleven har mycket goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av biologins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom, sexualitet och ärftlighet och visar då på komplexa samband som rör människokroppens byggnad och funktion.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

  • Redovisning i grupp kring begrepp.

  • Skriftligt – 3 frågor varje morgon från dagen innan.

  • Prov.

  • Periodhäften med text och bild.

  • Deltagande under lektioner.