Bilder: Anna Ljungkvist, Karolina Bergom-Larsson.

Ladda ner planering

Upptäcktsresorna, 6 veckor

Årskurs: 7
Ämnen: Geografi, historia
Periodlängd: 6 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist

Dagsplanering

Dag 1 – Introduktion, värderingsövningar om människors plats i världen, geografiska förutsättningar. Genomgång av världskartan. Longitud/latitud

Dag 2 - Rita en världskarta på fri hand, diskutera vad som var svårt, vad som var lätt. Placera in Europa. Samtal om människors resor. Varför reser vi nu? Varför reste vi tidigare? Berätta om Sidenvägen

Dag 3 - Rita en världskarta på fri hand. Repetera varför människor reste. Skriva text två och två om Sidenvägen. Jobba i par. Rita bild om sidenvägen.

Dag 4 - Berätta om Kina och Luoyang Tang. Världskosmopol. Jämförelse med dagens viktiga storstäder. Vad är städernas funktion egentligen. Berätta om den kvinnliga kejsarinnan Wu Zeitan

Dag 5 - skriv text om Wu Zeitan. Rita hennes porträtt. Prata om historiesyn

Dag 6 – Berätta om Marco Polo och mongolernas Kina. Den kinesiska muren. Rita en karta över Kina

Dag 7 – Zhen Hu hans resor. Något om Japan. Kinas ”renässans” ,

Dag 8 - Text om Kina efter gemensamma stolpar

Dag 9  – Korstågen, historiska källor

Dag 10 – Ottomanska riket tar över Östrom, konsekvenser! Text om korståget, grupparbete, stolpar i skolan.

Dag 11 – T-kartor, måla!

Dag 12  - Portugiserna ger sig iväg. Henrik Sjöfararen. Caraveller

Dag 13 – Bartolomei Diaz Vasco Da Gama, vad är viktigt, stolpar i grupp om Portugiser

Dag 14 – Text, bild om portugisernas erövringar

Dag 15  – Spanien. Kristoffer Columbus, berättelse

Dag 16 – Avslutning Columbus, rita bild, sortera kronologiskt, skriva text om bild,

Dag 17 – Genomgång av världskartan, rita världskarta, sätta ut världsdelar

Dag 18 – Maghellan, överenskommelsen i Tordesilas fördraget

Dag 19 – Arbeta med globen

Dag 20 – Arbeta med globen

Dag 21 – Inkariket, (jobba med globen), påbörja text och bild

Dag 22 – Pizzaro, inkarikets undergång, skriv text (jobba med globen)

Dag 23  – Atzekerna, krigarfolket och soldyrkarna, Maya beräkningar och kalender. Cortez och conquistadorer

Dag 24  – skriva text! Göra klart periodhäfte.

Dag 25 – Tillfälle att göra klart för de som har kvar.

Dag 26  - förbereda provfrågor tillsammans i grupper, frågorna skall finnas för alla betygsstegen

Dag 27  – provskrivning

bra länkar att arbeta med:

Upptäcktsresor: https://www.so-rummet.se/content/upptackternas-tid-varldskartan-ritas

http://www.historia2.se/historia123/?p=378

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Geografi:

  • Världsgeografin ur ett historiskt-ideologisk perspektiv.

  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

  • Rita olika typer av historiska kartor, Ptolemaios världskarta, via medeltidens t-kartor.

  • I samband med kulturhistorieperioden då kartans utveckling och människors upplevelse av världen belyses får eleverna öva sig i topografiska och olika tematiska kartor och lära sig hur kartor byggs upp med gradnät, färger, symboler etc.

  • Jämföra med dagens kartor och hur geografisk data kan presenteras med ny teknik och hur data som klimat, hälsa och handel presenteras genom geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.

  • T.ex. göra en egen jordglob av en ballong och tidningspapper, tredimensionella kartor av kontinenter. I samband med det övas namn och läge på världsdelar, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter osv.

  • Europa före och efter de stora upptäcktsfärderna och hur människors livsvillkor förändrades.

  • Marco Polos resor till Kina och Japan, dessa länders kultur och geografi.

  • Syd- och Centralamerika, civilisationer som Maya, Inka och Aztek, spanskan och portugisiskans intåg, immigration i dag.

  • Matlagning med endast s.k. kolonialvaror.

  • T.ex. dansa tango och samba.

Historia:

  • Europa före och efter de stora upptäcktsfärderna, hur statsskick såg ut och hur människors villkor förändrades.

  • Sidenvägen, Marco Polos resor till Asien, Betydelsen av nya råvaror och handelsvägar.

  • Den kinesiske upptäckaren Zheng Hes sjöfärder i samband med en översikt över Kinas och Japans historia.

  • Den marockanske upptäckaren Ibn Battutas färder. Biografier Henrik Sjöfararen, Columbus, Magellan, Vasco DaGama.

  • Maya-, inka-, och aztekkulturerna och deras historia i samband med spanjorerna och portugisernas kolonialisering av Sydamerika.

  • Vad historiska källor från någon högkultur, till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.

Övningsmoment

Att öva förståelse för kartan och globen genom att konstnärligt gestalta en glob.

Beskriver orsaker och konsekvenser. Förklarar och påvisar samband. Ser utifrån och växlar mellan olika perspektiv.

Samtala. Diskutera. Motivera. presentera. uttrycka sina egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera, redovisa.

Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.

Förstå innebörden av begreppen.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr 11

Geografi

Eleverna kan även använda geografiska begrepp på ett fungerande sätt. De kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker samt för resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. De har kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Historia

Eleverna har kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. De visar det genom att föra underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. De kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med hänvisningar till det förflutna och nuet.

Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då resonemang om källornas trovärdighet och relevans.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Redovisning i periodhäfte text, bild, eget forskande.

Muntliga ”prov”, samtal och diskussioner.

Skriftligt prov.

Världskartor av olika slag också jordglob.