2 ljusgrön.png
 

Årskurs 2

Dualism, humor och nyfikenhet

Eleverna återvänder från sitt första sommarlov. Skolmiljön är välkänd och barnen är en del av gemenskapen i klassen. Nu tillåts världen vara dualistisk. Att få väga saker för och emot, vrida och vända, jämföra och värdera, och att dela och sammanföra, blir viktiga inslag i undervisningen. I ämnet formteckning övar barnen symmetri och spegelmönster och i bildämnet arbetar de med kontrast- och komplementfärger.

I matematiken fördjupar de sig i de 4 räknesätten där allt hänger samman, addition jämförs med subtraktion, division med multiplikation. Eleverna får fortlöpande övas sig i olika former av samtal. Ambitionen är att kontinuerligt väcka elevernas nyfikenhet och intresse vilket sker genom en varierad undervisning där barnens olika färdigheter tas i anspråk. Upptäcktsfärder i närområdet ger näring till både naturvetenskapliga experiment och konstnärliga uttryck. De egna texterna förklarar och beskriver. Klassläraren varvar klurigheter, dråpliga historier och tankeväckande fabler med högtidliga helgonberättelser. Genom legender från olika tider och länder ges en öppning till historieämnet, samtidigt som berättelserna inspirerar barnen till existentiella och etiska samtal. I fabelberättelserna kläs våra olika mänskliga egenskaper som envishet, mod, list, egoism etc, i djurdräkt. Det blir humoristiska och färgstarka bilder som bearbetas i samtal om individens ansvar och hur vi bör agerar mot varandra.

I årskurs 2 är det dags för barnen att så och plantera, och på så vis förbereda inför skörd och bearbetning av säd och grönsaker i årskurs 3. Den naturvetenskapliga undervisningen i waldorfskolan syftar till en helhetsupplevelse av naturen där människan kan bidra med något positivt till miljön. Den vill väcka elevernas intresse och engagemang för relationen mellan människan och omvärlden, naturen och det samhälle vi skapar.

Anna Ljungkvist och Erik Halldén