Tillbaka till innehållsförteckningen.

Biologi – Centralt innehåll åk 6

Natur och miljö 

  • Studium av våra vanligaste träd, fåglar och insekter.

  • Människans beroende av naturen, ekosystemet och en hållbar utveckling studeras i samband med temat klimatzoner. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.

  • Samtal kring naturens positiva hälsoeffekter för oss människor i samband med utflykter och resor.

  • Introduktion av begrepp som jordförbättring, kompost, biologisk mångfald i jordbrukslandskapet, trädbeskärning, vård av bärbuskar etc, exempelvis genom skolträdgården eller genom att besöka en handelsträdgård.

  • Evolutionsteorin med återblick på biologiperioderna i åk 4 och 5.

Kropp och hälsa 

  • Människokroppens förmåga att anpassa sig till olika klimat. Kroppens uppbyggnad, organ och hud, t.ex. i de olika klimatzonerna, och beskrivningar av hur människor i olika kulturer anpassat sig till miljön de lever i.

  • Repetition av människokroppen och de viktigaste organen, ögat och örats uppbyggnad i samband med undervisningstemat optik och akustik samt våra övriga sinnen.

  • Övningar och lekar med anknytning till sinnena.Vad hör, känner och smakar vi? I samband med fysikperioden i optik kan man utgå från frågeställningen hur vi kan orientera oss i rummet utan att se.

  • Samtal kring fysisk och psykisk hälsa, kost, sömn, droger och tobak och dess påverkan.

  • Samtal och diskussioner om psykisk ohälsa, med utgångspunkt i ungdomslitteratur och tidningsartiklar.

  • Undervisning om sexualitet, samtycke och relationer med fokus på normer som rör identitet, familj och olika typer av relationer samt kännedom om hur den egna kroppen och sexualiteten fungerar.

  • Samtal med utgångspunkt i ungdomslitteratur kring pubertet, sexualitet, identitet och funktionsvariation och andra frågor som lever i elevgruppen.

Systematiska undersökningar och granskning av information 

  • Fältstudier och insamlande av växter och blad för sortering och systematisering.

  • Dokumentation av olika undersökningar och experiment, t.ex. av att studera ett träd eller växter över tid. I detta ingår att planera inför observation och dokumentera i loggar och tabeller, att göra en konstnärlig bearbetning, och att utvärdera under- sökningar och projekt.

  • Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel faktatexter och tidningsartiklar.

  • Vetenskapliga upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället och människor exemplifieras genom historieperioden om antikens Rom och medeltiden där dåtidens syn på vetenskap och medicin behandlas.