Tillbaka till innehållsförteckningen.
Biologi – Centralt innehåll åk 6
Natur och miljö
Studium av våra vanligaste träd, fåglar och insekter.
Människans beroende av naturen, ekosystemet och en hållbar utveckling studeras i samband med temat klimatzoner. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
Samtal kring naturens positiva hälsoeffekter för oss människor i samband med utflykter och resor.
Introduktion av begrepp som jordförbättring, kompost, biologisk mångfald i jordbrukslandskapet, trädbeskärning, vård av bärbuskar etc, exempelvis genom skolträdgården eller genom att besöka en handelsträdgård.
Evolutionsteorin med återblick på biologiperioderna i åk 4 och 5.
Kropp och hälsa
Människokroppens förmåga att anpassa sig till olika klimat. Kroppens uppbyggnad, organ och hud, t.ex. i de olika klimatzonerna, och beskrivningar av hur människor i olika kulturer anpassat sig till miljön de lever i.
Repetition av människokroppen och de viktigaste organen, ögat och örats uppbyggnad i samband med undervisningstemat optik och akustik samt våra övriga sinnen.
Övningar och lekar med anknytning till sinnena.Vad hör, känner och smakar vi? I samband med fysikperioden i optik kan man utgå från frågeställningen hur vi kan orientera oss i rummet utan att se.
Samtal kring fysisk och psykisk hälsa, kost, sömn, droger och tobak och dess påverkan.
Samtal och diskussioner om psykisk ohälsa, med utgångspunkt i ungdomslitteratur och tidningsartiklar.
Undervisning om sexualitet, samtycke och relationer med fokus på normer som rör identitet, familj och olika typer av relationer samt kännedom om hur den egna kroppen och sexualiteten fungerar.
Samtal med utgångspunkt i ungdomslitteratur kring pubertet, sexualitet, identitet och funktionsvariation och andra frågor som lever i elevgruppen.
Systematiska undersökningar och granskning av information
Fältstudier och insamlande av växter och blad för sortering och systematisering.
Dokumentation av olika undersökningar och experiment, t.ex. av att studera ett träd eller växter över tid. I detta ingår att planera inför observation och dokumentera i loggar och tabeller, att göra en konstnärlig bearbetning, och att utvärdera under- sökningar och projekt.
Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel faktatexter och tidningsartiklar.
Vetenskapliga upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället och människor exemplifieras genom historieperioden om antikens Rom och medeltiden där dåtidens syn på vetenskap och medicin behandlas.