2 ljusgrön 21.03.34.png
 

Fritidshem

Fritidshemmens pedagogiska verksamhet syftar till att stimulera elevernas utveckling och lärande, samt att erbjuda dem en meningsfull fritid och rekreation, som främjar deras återhämtning. Verksamheten vid waldorfskolornas fritidshem är organiserad utifrån en helhetssyn på eleven och elevens behov. En central utgångspunkt i uppdraget är den värdegrund som anges i de nationella styrdokumenten och fritidshemmets kontinuerliga arbete med denna. Fritidshemmets syfte är att komplettera den utbildning som eleven får i förskoleklass och skola.

Det inrättades ett eftermiddagshem vid skolan i vilket lärarna omväxlande jobbade en dag var. Frågan ställdes vad man kunde göra med barnen i ett eftermiddagshem.
Dr. Steiner: -”Där skall barnen umgås, roas. De kan spela spel, teater kan de också spela, sina läxor kan de också göra. Man skall vara som ett barn själv, få barnen att skratta. I eftermiddagshemmen bör de göra annat än i skolan. Barnen skall känna att de vuxna finns där när de behöver något. Av speciellt värde är det när barnen berättar om sina upplevelser. Man måste intressera sig för detta. Det är hälsosamt för barnen att få prata av sig.”
— Ur R. Steiner, ”Konferenser med lärarna ur den fria Waldorfskolan i Stuttgart 1919”

relation till waldorfgrundskolan

Verksamheten är utformad så att den följer waldorfskolans schema, periodundervisning och unika årstematik. Den fungerar som ett komplement till skolan, bland annat genom att eleverna ges möjlighet att genom lek, praktiskt arbete, temadagar, studiebesök etc., fördjupa det kunskapsstoff som de tagit del av under skoldagen.

lek och lärande

Det pedagogiska arbetet vid waldorfskolornas fritidshem utgår från årstidsloppet. Detta påverkar t.ex. hur utomhusaktiviteter planeras, vilka högtider som firas, vad som serveras till mellanmål, vilka hantverksaktiviteter som erbjuds.

Fritidshemmet ger goda möjligheter och utrymme för elevernas egna intressen, och erbjuder en trygg och säker inom- och utomhusmiljö som inspirerar till grupplek och andra aktiviteter. Grupprelationer stöds och utvecklas genom fritidslärarens medvetna förhållningssätt, som bidrar till att stärka eleverna i samtalssituationer. I kommunikation kring de områden som är aktuella för eleverna, ges individen och gruppen möjlighet att växa genom att eleverna uppmuntras att uttrycka sina känslor och åsikter och lyssna på varandra. Genom samtalet kan eleverna utveckla sitt språk och öva demokratiska färdigheter.

Lärandeaktiviteterna kan inrymma olika uttrycksformer så som drama, teknik, bild, musik, dans, sång, rörelse samt hantverksarbete i såväl hårda som mjuka material. I en genomtänkt miljö, och med ett medvetet förhållningssätt till materialen, ges goda förutsättningar för kognitiv utveckling, exempelvis genom konstruktioner, strategispel, matematiklek, geometri och samtal kring dessa.

Stimulansen av lek- och lärandelust utgår från att utomhusvistelse och rörelse är viktiga inslag för elever som tillbringar en stor del av skoldagen inomhus. Samtidigt ges möjlighet att få dra sig undan till en stunds stillhet och vila för de elever som behöver det.

Ur En väg till frihet.