Tillbaka till innehållsförteckningen.

Samhällskunskap – Centralt innehåll åk 3

Att leva tillsammans

  • Migration inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser, t.ex. genom beskrivningar i litteraturen om människor på flykt t.ex. för sin tro, från orättvisor och för att söka arbete, gärna med kopplingar till gamla yrken t.ex. svensk järnindustri.

  • Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden, t.ex. genom berättelser ur Gamla testamentet som belyser behovet av gemensamma lagar, de tio budorden och hur vi kan överföra dem till dagens lagar och normer.

  • Samtal om och reflektion över normer och regler i elevens livsmiljöer, däribland i skolan och i digitala miljöer.

  • Trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.

Att leva i närområdet

  • Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.

  • Yrken och verksamheter i närområdet i samband med tematiken traditionella yrken i jämförelse med yrken i dagens moderna samhälle.

Att leva i världen

  • Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livsmedel.

  • Mänskliga rättigheter inklusive alla människors lika värde och barnets rättigheter i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen).

  • Grundläggande demokratiska principer. Vad åsikts- och yttrandefrihet samt majoritetsprincipen kan innebära i skolan och i samhället.

  • Pengars användning och värde. Olika exempel på betalningsformer och vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.

  • Aktuella samhällsfrågor i olika medier.

Att undersöka verkligheten

  • Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och observationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet, t.ex. i samband med temat traditionella yrken, eleverna kan intervjua äldre släktingar etc.