Morgonperioder Temaplaneringar åk 6-12 Andra ämnen

Svenska: Satslära och resereportage, åk 7

Ladda ner planering

Årskurs: 7
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Maria Dammeyer

planering

Vecka 1

  • Introduktion satslära hur fraser samspelar med varandra, ”vad som är vad i en mening”.  Vad är subjekt, predikat och objekt? Jämförelse med ordklasser – substantiv, adjektiv, verb och så vidare.  Att sätta sig in i satsläran är att gå steget längre och få överblick över helheten i en talad eller skriven mening.

  • Svenska språket – Grammatik och ordkunskap. Satslära – bearbetning och förståelse av satsens uppbyggnad

  • Satsdelar: Vad är subjekt, objekt och predikat? Speciell fokus på pronomenanvändning: De och dem! Eller dom?!

  • Huvudsatser och bisatser. Vad är prefix och vad är suffix?

  • Ordkunskap och stavning – vilka ord har lånats in i svenskan från andra språk?

Vecka 2

  • Satslära och läsförståelse – fokus särskilt på bruket av de och dem

  • Vad är ett reportage? Vad menas med bildspråk och målande språk?

  • Läsa reportage – skriva egna reportage. Eleverna läser en serie resereportage och försöker se mönster i det här sättet att skriva text. 

  • Varje elev får sedan skriva ett eget resereportage med bilder och illustrationer till på ett stort dubbelark. De kan teckna, måla och använda foton. Arbetet presenteras även muntligt för klassen i slutet av perioden. Eleverna får välja en plats på jorden som på något sätt har med upptäcksresorna att göra. Någon plats i Nord- eller Sydamerika, Asien eller Afrika. Hur ser det ut där nu, om du skulle beskriva platsen? Varför skulle du vilja resa dit? Ge också en historisk glimt. 

 Vecka 3

  • Arbete med reportagen

  • Intervjuteknik – intervjuinslag i reportage

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

  • Nya ord i språket, till exempel lånord.

  • Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.

övningsmoment

Öva användning av satsdelar. Dramatisera och konkretisera. Läsa exempel och samtala om stil och språkbruk.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Redovisning av grammatiken:

  1. Dramaövning: Varje grupp övar in en ”grammatikscen” och framför den i klassen. Med en berättarröst och stumma roller till exempel.

  2. Skriftligt prov: Satslära och ordförståelse

Redovisning av reportagen:

Muntlig presentation i mindre grupper (ca 8 elever i klassrummet åt gången). Eleverna berättar lite om hur de valt plats, hur de arbetat, vad som var roligt och vad som var svårt i arbetet med text och bild. Vad visar bilder? En reflektion över arbetsprocessen, där klasskamrater kan ställa frågor om arbetet. Här får vi inblick i hur olika platser alla har valt men tanken är också att vi kan se likheter i reportagets form och språk.